• Original research article
  • April 21, 2025
  • Open access

The influence of pedagogical leadership in interactive learning on the development of creative abilities in primary school children

Abstract

The aim of this research is to offer recommendations for optimizing the educational process, based on an analysis of theoretical approaches to interactive learning and the development of creative abilities in primary school children, while considering the role of pedagogical leadership within the student collective. The article examines approaches to defining the concepts of "creative abilities" and "interactive learning," analyzes key elements of pedagogical interaction between teacher and students, and investigates the main strategies of pedagogical leadership within the student collective, including cognitive scaffolding, emotional support, and the development of practical skills. The scientific novelty of the research lies in the systematization of existing approaches to defining the role of the teacher in interactive learning, and in identifying the mechanisms of influence of pedagogical leadership within the student collective on the development of creative abilities in primary school students. The results of the research identify key strategies of pedagogical leadership within the student collective that contribute to the activation of students' cognitive activity, the development of their creative thinking, and the formation of favorable conditions for the realization of creative potential.

References

  1. Антилогова Л. Н. Развитие творческих способностей младших школьников в изобразительной деятельности // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2018. № 4 (28).
  2. Антилогова Л. Н., Карпова Л. Г. Роль самооценки в развитии творческих способностей младших школьников // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. № 2 (24).
  3. Гайфутдинова А. Р. Формирование творческой активности студентов в процессе обучения в колледже средствами интерактивных технологий // Бизнес. Образование. Право. 2024. № 2 (67).
  4. Гараева Р. С., Васильева А. А. Дидактическая модель развития творческих способностей студентов средствами интерактивных технологий обучения // Научный диалог. 2016. № 2 (50).
  5. Голуб А. А. Интерактивное обучение и творчество в художественной педагогике // Преподаватель ХХI век. 2011. № 2.
  6. Коротаева Е. В., Андрюнина А. С. Интерактивное обучение: аспекты теории, методики, практики // Педагогическое образование в России. 2021. № 4.
  7. Маслова Т. А., Потемкина О. А. Развитие творческих способностей у студентов СПО в проектной деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78-4.
  8. Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад. М.: Большая рос. энцикл., 2002.
  9. Синюкович Е. А. Исследование уровня творческих способностей у младших школьников // CETERIS PARIBUS. 2024. № 6.
  10. Темирова М. Н., Алиева М. Н. Сущность использования интерактивных методов на уроке изобразительного искусства // Теория и практика современной науки. 2020. № 6 (60).
  11. Чернецкая Н. И. Использование интерактивных методов в развитии творческого мышления школьников // Омский научный вестник. 2011. № 3 (98).
  12. Шарычева М. Э. Особенности применения интерактивных методов в процессе обучения младших школьников // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75-1.
  13. Швецова Р. Ф., Кожемякина Н. Н. Развитие творческих способностей младших школьников на уроках математики // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 80-1.
  14. Шелкунова Т. В., Лукин Ю. Л. Творческие способности младшего школьника как фактор личностного развития // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60-3.
  15. Anderson N., Potocnik K., Zhou J. Innovation and Creativity in Organizations: A State-of-the-Science Review, Prospective Commentary, and Guiding Framework // Journal of Management. 2014. Vol. 40. https://doi.org/10.1177/0149206314527128
  16. Guilford J. P. The Nature of Human Intelligence. N. Y.: McGraw-Hill, 1967.
  17. Kovalainen M., Kumpulainen K., Vasama S. Orchestrating classroom interaction in a community of inquiry: Modes of teacher participation // Journal of Classroom Interaction. 2001. № 36 (2).
  18. Lai E. R., Yarbro J., Di Cerbo K., Geest E. de. Skills for Today: What We Know about Teaching and Assessing Creativity. L.: Pearson, 2018.
  19. 胡卫平. 中小学生创造力发展的课堂教学影响因素 // 教育理论与实践. 2010. № 30 (22) (Ху Вэйпин. Факторы влияния на развитие креативности у учащихся начальной и средней школы в процессе классного обучения // Теория и практика образования. 2010. № 30 (22)).
  20. 胡卫平, 单欣欣.“学思维”活动课程对小学生学习动机的影响 // 教育理论与实践. 2009. № 29 (25) (Ху Вэйпин, Шань Синьсин. Влияние курса «Учение и мышление» на мотивацию учащихся начальной школы // Теория и практика образования. 2009. № 29 (25)).
  21. 贾庆茹. 学生兴趣发展的影响因素与干预措施 // 社会科学前沿. 2023. № 12 (11) (Цзя Цинжу. Факторы, влияющие на развитие интересов учащихся, и меры по их корректировке // Передний край социальных наук. 2023. № 12 (11)).
  22. 贾小娟, 胡卫平, 武宝军. 小学生学习动机的培养:五年追踪研究 // 心理发展与教育. 2012. № 28 (Цзя Сяоцюань, Ху Вэйпин, У Баоцзюнь. Формирование мотивации к обучению у учащихся начальной школы: пятилетнее исследование // Психологическое развитие и образование. 2012. № 28 (02)).
  23. 胡诗雨. 基于课堂互动优化提高小学数学教学实效的思考 // 考试周刊. 2021. № 08 (Ху Шиюй. Оптимизация и повышение эффективности преподавания математики в начальной школе на основе интерактивного обучения в классе // Экзаменационный вестник. 2021. № 08).
  24. 韦宏霞, 吴昊, 曹仕燕. 国际课堂互动研究热点与前沿分析[J] // 高教论坛, 2021. № 04 (Вэй Хунся, У Хао, Цао Шиянь. Исследование актуальных тем и передовых направлений международных исследований по интерактивному обучению в классе // Форум высшего образования. 2021. № 04).
  25. 林崇德等. 创新人才与教育创新研究. 北京: 经济科学出版社, 2009 (Линь Чунгде и др. Исследования по инновационным кадрам и инновациям в образовании. Пекин: Экономическое научное издательство, 2009).

Author information

Nan Li

Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla, Ufa

Irma Rashitovna Tagarieva

Dr

Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla, Ufa

About this article

Publication history

  • Received: March 14, 2025.
  • Published: April 21, 2025.

Keywords

  • творческие способности младших школьников
  • интерактивное обучение
  • педагогическое руководство ученическим коллективом
  • когнитивное сопровождение
  • эмоциональная поддержка
  • creative abilities of primary school children
  • interactive learning
  • pedagogical leadership of student collective
  • cognitive scaffolding
  • emotional support

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)