• Original research article
  • July 1, 2025
  • Open access

Diagnostic technology for assessing the capabilities of reproductive coherent utterance in preschool children with systemic speech disorders

Abstract

This article addresses the issue of identifying "systemic speech disorders" and their manifestations among different categories of children with special health needs, highlighting the connection between the diagnosis and correction of speech impairments in preschoolers. The aim of the study is to clarify the relevance of diagnosing the semantic organization of utterances in preschool children with systemic speech disorders. The article examines speech therapy diagnostics in the context of the ontogenesis of complex, elaborated speech communication and the consideration of its regularities. It presents an understanding of oral conversational texts as products of speech-thinking activity, which allows for the assessment of the nature of coherent monologic utterances. Attention is drawn to the practical challenges of monitoring speech development within inclusive education settings for children with special health needs who have systemic speech disorders. The novelty of the research lies in proposing a new diagnostic toolkit for assessing the verbal-semantic characteristics of speech-thinking activity in preschoolers with speech dysontogenesis. As a result, a diagnostic technology was developed to evaluate the capabilities of semantic organization in reproductive text utterances of preschool children with systemic speech disorders. A version of speech material and diagnostic criteria for assessing the product of speech-thinking activity according to the parameters of “integrity,” “coherence,” and “the nature of reasoning on a problematic question related to the text content” were proposed. The article emphasizes that the diagnostic process must ensure the selection of an appropriate educational strategy, taking into account the nature of the disorders and the special educational needs of preschoolers.

References

  1. Арсеньева М. В., Баряева Л. Б. Основные направления развития связной речи у дошкольников с общим недоразвитием речи (на материале детской художественной литературы) // Специальное образование. 2019. № 4 (56). https://doi.org/10.26170/sp19-04-02
  2. Ахутина Т. В. Исследования порождения и восприятия речи в отечественной психолингвистике // Российская психолингвистика: итоги и перспективы (1966-2021): коллективная монография / научн. ред. И. А. Стернин, Н. В. Уфимцева, Е. Ю. Мягкова. М.: Институт языкознания – ММА, 2021.
  3. Балчюниене И., Корнев А. Н. Анализ нарративов у детей с недоразвитием речи // Специальное образование. 2017. № 3.
  4. Бочкарева Т. А. К вопросу о подходах к оценке качества состояния связной монологической речи дошкольников с тяжелыми нарушениями речи: проблема единиц и диагностических критериев // Дефектология. 2023. № 3. https://doi.org/10.47639/0130-3074_2023_3_25
  5. Ворошилова Е. Л., Грибова О. Е., Дымкова А. Ю., Кошечкина Т. В., Виноградова Ю. Д., Малкова И. В. Основные направления развития теории и практики логопедического обследования // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2023. № 7. https://doi.org/10.47639/2074-4986_2023_7_55
  6. Глухов В. П. Формирование связной монологической речи у детей с ОНР в процессе обучения их пересказу // Дефектология. 2018. № 1.
  7. Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. М.: Наука, 1982.
  8. Калинина О. В., Неустроева Е. С. Модель логопедической диагностики связной речи у детей старшего дошкольного возраста с ОНР III уровня // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-3.
  9. Красильникова Л. В., Карпычева М. Г., Перевезенцева И. Д. Критерии уровня развития связной речи детей дошкольного возраста с общим недоразвитием речи // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 79-2.
  10. Лалаева Р. И. Взаимосвязь в развитии интеллекта и языковой способности у детей при нормальном и нарушенном онтогенезе // Логопедия. 2005. № 1.
  11. Лебедева И. Н., Газиева Я. З. Особенности речемыслительной деятельности дошкольников с тяжелыми нарушениями речи при изучении сказок со схожим сюжетом // Специальное образование. 2024. № 2 (74).
  12. Лелик В. П., Дьячкова М. Д., Дорофеева С. В. Инструменты оценки речевого и языкового развития детей дошкольного и младшего школьного возраста: обзор литературы // Вопросы современной педиатрии. 2024. № 23 (3). https://doi.org/10.15690/vsp.v23i3.2752
  13. Лопатина Л. В. Подходы к диагностике и коррекции системной речевой недостаточности у дошкольников // Специальное образование и социокультурная интеграция – 2019: формирование коммуникативно-речевой компетенции в условиях инклюзии: сборник научных статей по материалам Международной научно-практической конференции, Саратов, 11-12 октября 2019 г. / науч. ред. В. П. Крючков; ред.-сост. О. В. Кощеева, Т. А. Бочкарева. Саратов, 2019.
  14. Лопатина Л. В., Ковалева М. В. Особенности актуализации эмотивной лексики в связном монологическом высказывании младших школьников с психической депривацией // Специальное образование. 2022. № 2 (66).
  15. Русецкая М. Н., Величенкова О. А., Ушакова Е. В., Преснова О. В. Разработка и апробация скрининга речевого развития старших дошкольников // Современное дошкольное образование. 2021. № 5. https://doi.org/10.24412/1997-9657-2021-5107-70-80
  16. Туманова Т. В., Филичева Т. Б. Инновационные технологии обучения рассказыванию детей с ОНР, имеющих нарушения зрения // Логопедическая помощь в условиях специального и инклюзивного образования: традиции и инновации: сборник научных статей по материалам Международной научно-практической конференции, Москва, 21-22 марта 2019 г. М., 2019.
  17. Ушинский К. Д. Воспитание человека. М., 2000.
  18. Филичева Т. Б., Орлова О. С., Туманова Т. В. Основы дошкольной логопедии. М.: Эксмо, 2015.

Funding

The article was prepared as part of advanced fundamental scientific research conducted by scholars holding the Candidate of Sciences degree at Herzen State Pedagogical University of Russia (Herzen SPbGU), located at 48 Moika River Embankment, St. Petersburg, 191186.

Author information

Irina Nikolaevna Lebedeva

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: June 4, 2025.
  • Published: July 1, 2025.

Keywords

  • тяжелые нарушения речи
  • логопедическая диагностика
  • текст
  • речемыслительная деятельность
  • связное высказывание
  • severe speech disorders
  • speech therapy diagnostics
  • text
  • speech-thinking activity
  • coherent utterance

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)