• Original research article
  • March 12, 2024
  • Open access

The dialogue simulator as a pedagogical tool for preventing and combating cyberbullying in the school environment

Abstract

The research aim is to describe the didactic capabilities of a dialogue simulator as a pedagogical tool that enables the determination of future teachers' pedagogical action strategies for preventing and combating cyberbullying in the school environment and experimentally assess the effectiveness of its application in the process of educating students – future teachers in the conditions of a pedagogical university. The article describes the algorithm of work for students – future teachers with the dialogue simulator, provides examples of constructing responses to cyberbullying situations in the school environment with comments and explanations. The scientific novelty of the research lies in the development of a pedagogical tool at the technical-technological/applied level of didactic knowledge, allowing the enhancement of the quality of preparing future teachers for preventing and combating cyberbullying in the school environment. The research resulted in the validation of implementation methods of the dialogue simulator as a pedagogical tool for preventing and combating cyberbullying, representing a system of algorithms of pedagogical actions that shape the professional competencies of students – future teachers.

References

  1. Андреева А. О. Манипулирование в сети Интернет // Информационная безопасность и вопросы профилактики киберэкстремизма среди молодежи: мат. внутривузовской конференции / под ред. Г. Н. Чусавитиной, Е. В. Черновой, О. Л. Колобовой. Магнитогорск, 2015.
  2. Бенгина Е. А., Гришаева С. А. Кибербуллинг как новая форма угрозы психологическому здоровью личности подростка // Современные тенденции в психологии. Вестник университета. 2018. № 2.
  3. Березина О. С. Социальная профилактика кибербуллинга среди подростков // Информационная безопасность и вопросы профилактики киберэкстремизма среди молодежи: мат. внутривузовской конференции / под ред. Г. Н. Чусавитиной, Е. В. Черновой, О. Л. Колобовой. Магнитогорск, 2015.
  4. Бочавер А. А., Хломов К. Д. Кибербуллинг: травля в пространстве современных технологий // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2014. Т. 11. № 3.
  5. Васикова А. Ф., Айдарова А. А. Феномен буллинга и кибербуллинга в современной школе // Культура, наука, образование: проблемы и перспективы: мат. IХ междунар. науч.-практ. конференции / отв. ред. Д. А. Погонышев. Нижневартовск, 2021.
  6. Волкова И. В. Характеристики подросткового буллинга и его определение // Вестник Мининского университета. 2016. № 2.
  7. Галинская И. Л. Компьютерная этика, информационная этика, киберэтика // Новые инфокоммуникационные технологии в социально-гуманитарных науках и образовании: современное состояние, проблемы, перспективы развития: мат. междунар. интернет-конф., проходившей на информ.-образоват. портале AUDITORIUM.RU (г. Москва, 15 января – 29 марта 2002 г.). М.: Дашков и К°, 2003.
  8. Иванова А. К. Буллинг и кибербуллинг как явление образовательной среды: примеры современных исследований проблемы // Мир науки. 2018. Т. 6. № 5.
  9. Карпов Д. С., Ибрагимова З. А. Способы и средства обеспечения анонимности в глобальной сети // Правовая информатика. 2021. № 3.
  10. Макарова Е. А. Психологические особенности кибербуллинга как формы интернет-преступления // Российский психологический журнал. 2016. Т. 13. № 3.
  11. Малькова Е. Ю. Этические проблемы виртуальной коммуникации: дисс. … к. филос. н. СПб., 2004.
  12. Николаева М. А., Авдюкова А. Е. Формирование цифровых навыков у будущих педагогов с целью профилактики кибербуллинга // Педагогический журнал Башкортостана. 2020. № 3 (88).
  13. Носова Н. В., Калинкина Е. М., Камракова Н. Ю. Профилактика кибербуллинга среди обучающихся образовательной организации. Вологда: ВИРО, 2019.
  14. Серебренникова А. В. Противодействие киберпреступности: актуальные вопросы // Пробелы в российском законодательстве. 2023. № 1.
  15. Смирнов А. А. Формирование системы правового обеспечения информационно-психологической безопасности в Российской Федерации: монография. СПб.: Русь, 2022.
  16. Солдатова Г. У., Рассказова Е. И. Безопасность подростков в Интернете: риски, совладание и родительская медиация // Национальный психологический журнал. 2014. № 3 (15).
  17. Черкасенко О. С. Феномен кибербуллинга в подростковом возрасте // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2015. № 6.
  18. Шевко Н. Р. Особенности проявления кибербуллинга в социальных сетях // Учёные записки Казанского юридического института МВД России. 2017. № 3.
  19. Bauman Sh. Cyberbullying: A Virtual Menace. Tucson, 2007.

Author information

Nailya Gazizovna Khakimova

PhD

Naberezhnye Chelny State Pedagogical University

Marina Minnegalievna Gumerova

PhD

Naberezhnye Chelny State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: January 14, 2024.
  • Published: March 12, 2024.

Keywords

  • информационно-психологическая безопасность
  • профилактика кибербуллинга в школьной среде
  • диалоговый тренажер
  • профессиональные компетенции будущих педагогов
  • information-psychological security
  • prevention of cyberbullying in the school environment
  • dialogue simulator
  • professional competencies of future teachers

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)