• Original research article
  • November 6, 2024
  • Open access

Formation of the readiness for inclusive volunteering among future teachers in the project of pedagogical universities of Russia and Azerbaijan

Abstract

The study aims to determine the directions of practical training of pedagogical university students for volunteer work in an inclusive education environment. The article presents the directions of training inclusive volunteers by involving them in practice-oriented tasks, scientific and educational seminars, workshops, practical courses that help future teachers to actively engage in volunteering with children with disabilities, interact with parents raising children of this category, with teachers working in conditions of inclusive preschool and school education. The article presents the experience of training inclusive volunteers within the framework of academic mobility of pedagogical students of the Chechen State Pedagogical University (ChSPU) and the Azerbaijan University of Languages (AUL), aimed at forming the inclusive culture and readiness of future teachers to work in an inclusive education environment. The article describes inclusive volunteer and research projects and the structure of joint pedagogical practice in inclusive organizations in Grozny (Russia) and Baku (Azerbaijan), which is represented by a cycle of joint educational and scientific events with students. The article draws attention to the fact that the formation of inclusive volunteering skills becomes an important parameter of preparation for pedagogical activity in an inclusive education environment and helps to strengthen motivation and develop adequate emotional reactions among future teachers. The study is novel in that it is the first one to present the experience of preparing future teachers for inclusive volunteer work in partner universities (the ChSPU and the AUL) in the conditions of academic mobility of pedagogical students in Russia and Azerbaijan. As a result of the study, it was found that an integrated approach to the formation of the experience of inclusive volunteering among future teachers becomes a powerful incentive to increase their inclusive culture and willingness to work in an inclusive education environment. In addition, this approach stimulates the growth of the personal potential of pedagogical students. In the process of mastering the skills of inclusive volunteering, future teachers are expanding the range of pedagogical guidelines aimed at interacting with children with disabilities and their parents.

References

  1. Алехина С. В., Шеманов А. Ю. Инклюзивная культура как ценностная основа изменений высшего образования // Развитие инклюзии в высшем образовании: сетевой подход: сборник статей / под ред. В. В. Рубцова. М.: МГППУ, 2018.
  2. Алмазова А. А., Туманова Т. В., Филичева Т. Б., Васильева Д. Е., Туманов К. И. Состояние готовности педагогов к овладению персонализированными стратегиями обучения детей с особыми образовательными потребностями // Специальное образование. 2023. № 4 (72).
  3. Алмазова О. В., Пряжников Н. С., Чурбанова С. М. Профориентация в системе социального волонтёрства // Национальный психологический журнал. 2017. № 1 (25).
  4. Андриевская Л. А. Формирование профессиональных ценностных ориентаций будущих педагогов-дефектологов. Челябинск: Изд-во Южно-Урал. гос. гуманитар.-пед. ун-та, 2022.
  5. Баряева Л. Б., Газиева М. З., Зейналова Н. Э. Корреляты инклюзивной культуры будущего педагога с готовностью к педагогической деятельности и параметрами эмоционального интеллекта (кросскультурный аспект) // Проблемы современного педагогического образования: сборник научных трудов. Ялта: РИО ГПА, 2024. Вып. 84. Ч. 2.
  6. Бездетко С. Н., Зак Г. Г., Каракулова Е. В., Труфанова Г. К., Цыганкова А. В. Проблемы сформированности компетенций у педагогов в области технологий инклюзивного образования детей с особыми образовательными потребностями // Специальное образование. 2022. № 4 (68).
  7. Бударина А. О., Старовойт Н. В. Социокультурные практики в подготовке педагогов инклюзивного образования: опыт БФУ имени Иммануила Канта // Вестник Череповецкого государственного университета. 2018. № 6 (87).
  8. Вандышева Л. В. Организация добровольчества / волонтёрства: учебное пособие. Самара: Издательство Самарского университета, 2022.
  9. Газиева М. З., Баряев А. А., Килаев И. Ю. Представления студентов о формате и направлениях инклюзивного образования в области физической культуры, обучающихся с ограниченными возможностями здоровья // Теория и практика физической культуры. 2024. № 10.
  10. Газиева М. З., Газиева Я. З. Готовность будущих педагогов к использованию инклюзивных практик и возможности формирования инклюзивной культуры педагога // Специальное образование. 2024. № 3 (75).
  11. Денисова О. А., Леханова О. Л., Поникарова В. Н., Гудина Т. В. Особенности подготовки педагогических кадров, осуществляющих инклюзивную практику // Вестник Череповецкого государственного университета. 2020. № 4.
  12. Дербенева Г. В. Формирование профессиональной компетентности у студентов педагогического вуза для работы в условиях инклюзии // Казанский педагогический журнал. 2021. № 6 (149).
  13. Деточенко Л. С. Современные тенденции обеспечения инклюзивности в парадигме высшего образования // Социология. 2022. № 4.
  14. Зелко А. С., Масло В. С. Организация волонтерских практик студентов высшей школы в сфере инклюзивного образования // Перспективы науки. 2021. № 4 (139).
  15. Ибрагимова Л. А., Новикова Е. А. Подготовка бакалавров к профессиональной деятельности в инклюзивном образовании: теоретический аспект // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2019. № 4.
  16. Кантор В. З., Зарин А., Круглова Ю. А., Проект Ю. Л. Педагог инклюзивной образовательной организации: компетентностная модель в контексте вузовских программ профессиональной подготовки // Образование и саморазвитие. 2021. Т. 16. № 3.
  17. Кантор В. З., Проект Ю. Л., Кошелева А. Н., Луговая В. Ф., Хороших В. В. Инклюзивные диспозиции как профессионально значимые характеристики будущих педагогов: типологический аспект // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2023. № 210.
  18. Каракулова Е. В., Бездетко С. Н., Конева Н. А., Обухова Н. В., Мурашева Е. А. Организация эффективного взаимодействия педагогов и семьи ребенка с ограниченными возможностями здоровья // Специальное образование. 2023. № 3.
  19. Керимова Э. Инклюзивное образование в Азербайджане: проблемы внедрения // Вестник Казахского национального университета им. Аль-Фараби. 2011. Т. 33. № 2.
  20. Корякина Т. Г., Архипова С. Н. Факторы развития когнитивного компонента инклюзивной готовности будущих педагогов // Научное мнение. 2022. № 12.
  21. Крутицкая Е. В., Огнев А. С. Методические рекомендации по организации и развитию волонтёрства в вузе. М.: РИЦ МГГУ им. М. А. Шолохова, 2015.
  22. Лаврентьева М. А., Рябова Н. В., Гришина О. С. Формирование готовности студентов к волонтерской работе в сфере психолого-педагогического сопровождения умственно отсталых детей с расстройствами аутистического спектра // Психолого-педагогическое сопровождение умственно отсталых дошкольников с расстройствами аутистического спектра. Саранск: Мордовский государственный педагогический университет имени М. Е. Евсевьева, 2021.
  23. Леньков С. Л., Рубцова Н. Е., Мацюк Т. Б. Психологический потенциал студенческого волонтёрства // Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2018. Т. 28. № 2.
  24. Липунова О. В. Готовность студентов педагогического вуза к деятельности в условиях инклюзивного образования // American Scientific Journal. 2021. № 48-2 (48).
  25. Мартынова Т. Н., Гавло Е. А., Цвеклинская К. А. Социальная волонтерская деятельность студентов ВУЗа в условиях инклюзивного образования // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2019. № 1 (33).
  26. Особое детство: вызовы и перспективные решения: материалы Международной студенческой научно-практической конференции, проводимой в рамках Международного научного симпозиума «Инклюзия: общество равных возможностей» / ред. коллегия М. З. Газиева, Н. Э. Зейналова, А. Х. Яхьяева. Махачкала: Издательство АЛЕФ; ЧГПУ, 2024.
  27. Певная М. В. Студенческое волонтёрство: особенности деятельности и мотивации // Высшее образование в России. 2015. № 6.
  28. Салаватулина Л. Р., Резникова Е. В. Диагностика готовности будущих педагогов к инклюзивному волонтерству // Казанский педагогический журнал. 2023. № 2.
  29. Самарцева Е. Г. Формирование готовности будущих педагогов к инклюзивному образованию детей // Сибирский педагогический журнал. 2011. № 13.
  30. Серебреникова Ю. В. Формирование специальных компетенций волонтерской деятельности у студенческой молодежи в области инклюзии // Специальное образование. 2022. № 1 (65).
  31. Хентонен А. Г., Падалко А. И. Профессиональная подготовка студентов к инклюзивному образованию // Историческая и социально-образовательная мысль. 2016. Т. 8. № 5-3.
  32. Хитрюк В. В. Образовательная инклюзия в Республике Беларусь: стратегии развития в контексте особых образовательных потребностей // Специальное образование. 2023. № 4 (72).
  33. Яковлева Е. Л. Инклюзивный подход к бытию: науч.-метод. пособие / ред. Д. З. Ахметова. Казань: Познание, 2014.
  34. Alhammadi M. M. Assessing the Efficiency of Teacher Education Program in Emirati University for Preparing Pre-service Teachers for Inclusive Education // Cogent Education. 2024. Vol. 11. Iss. 1.
  35. Zeynalova N. The Use of New Learning Technologies in the Development of Creativity of Students // Research Papers. 2018. Vol. 85. Iss. 8.

Funding

The article has been prepared within the framework of the state task with the financial support of the Ministry of Education of the Russian Federation, project number 124051600016-4 – “Pedagogical strategies of formation of inclusive culture of future teachers in the educational space of Russia and Azerbaijan”.

Author information

Ludmila Borisovna Baryaeva

Dr

Chechen State Pedagogical University, Grozny

Marina Zeudyevna Gazieva

PhD

Chechen State Pedagogical University, Grozny

Nigar Eldar Zeynalova

PhD

Azerbaijan University of Languages, Baku

About this article

Publication history

  • Received: September 24, 2024.
  • Published: November 6, 2024.

Keywords

  • инклюзивное образование
  • инклюзивное волонтерство
  • студенты – будущие педагоги
  • практико-ориентированные технологи волонтерской деятельности
  • дети с ограниченными возможностями здоровья
  • inclusive education
  • inclusive volunteering
  • future teachers
  • practice-oriented technologies of volunteering
  • children with disabilities

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)