• Original research article
  • July 1, 2025
  • Open access

Practical training as a means of developing meta-subject competence in future educators

Abstract

The aim of this study is to identify the potential of practical training for the development of meta-subject competence among students in pedagogical universities. The article clarifies the essential characteristics of students’ meta-subject educational outcomes as defined in educational standards, the formation and assessment of which teachers are required to organize. The scientific novelty of the research lies in the design and pilot implementation of a pedagogical training practice aimed at preparing future teachers who possess meta-subject competence. This practice is grounded in the identified essential characteristics and the phased logic of forming students’ meta-subject educational outcomes. Based on the delineation of the component structure of these outcomes, the content of the pedagogical training practice is proposed, with detailed consideration of its sections focused on developing the meta-subject competence of future educators. A definition of meta-subject competence for pedagogical university students is formulated. During the pilot phase, following the completion of the training practice, a competency-based meta-subject profile of the future teacher was developed, demonstrating that the implementation of the practice content enabled third-year students to activate their prior experience and master innovative forms and methods of teaching aimed at developing and achieving their own meta-subject competence.

References

  1. Ахметшина Г. Ф., Амирова Л. А., Янтилина Д. Р. Формирование метапредметных компетенций в системе среднего профессионального образования // Гуманистическая практика в образовании в эпоху постмодернизма (European Proceedings of Social and Behavioural Sciences). 2020. Т. 93. https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.11.11
  2. Байкина Е. А. Роль цифрового портфолио компетенций в общей системе оценки качества результатов обучения студентов вуза // Высшее образование сегодня. 2022. № 5-6. https://doi.org/10.18137/RNU.HET.22.05-06.P.023
  3. Ботвинева Н. Ю., Чебоксаров А. Б., Иванов П. И. Концепция формирования метапредметных компетенций в сфере профессиональной деятельности у студентов высшей школы посредством интеграции образовательного процесса // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78-1.
  4. Гаджиева П. Д., Раджабова Р. В. Развитие метапредметных компетенций студентов в условиях прохождения педагогической практики // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 5 (72).
  5. Гуторова Г. Д. Формирование метапредметных компетенций у обучающихся основной школы на основе многомерного подхода: автореф. дисс. … к. пед. н. Казань, 2022.
  6. Елагина В. С. Формирование метапредметных компетенций студентов педагогического вуза // Инновационное развитие профессионального образования. 2023. № 1 (37).
  7. Лашкова Л. Л., Синебрюхова В. Л., Ратикова И. Н. Профессиональная подготовка будущих педагогов к реализации метапредметного подхода // Мир науки. Педагогика и психология. 2023. Т. 11. № 4.
  8. Пустовойтов В. Н. 2.4. Формирование метапредметных умений и навыков школьников в процессе обучения: методический аспект // Общеобразовательная школа: новые методики и технологии: коллективная монография / отв. ред. А. Ю. Нагорнова. Ульяновск: Зебра, 2018.
  9. Селиванова О. Г., Гасникова Н. В. Управление процессом достижения школьниками метапредметных результатов образовательной деятельности // Вестник Вятского государственного университета. 2018. № 4. https://doi.org/10.25730/VSU.7606.18.044
  10. Хуторской А. В. Метапредметное содержание образования с позиций человекосообразности // Вестник Института образования человека. 2012. № 1.
  11. Ясвин В. А. Школьная среда как предмет измерения: экспертиза, проектирование, управление. М.: Народное образование, 2019.

Author information

Elena Anatolievna Baikina

PhD

Volgograd State Social and Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: May 22, 2025.
  • Published: July 1, 2025.

Keywords

  • метапредметные результаты обучения
  • метапредметная компетентность
  • компетентностный профиль будущего учителя
  • учебная практика
  • meta-subject learning outcomes
  • meta-subject competence
  • competency profile of future teachers
  • practical training

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)